Counter-Strike v1.6
V krátké zprávě
z minulého týdne jsme vás stručně informovali o nové betaverzi Counter-Strike,
jež byla uvolněna veřejnosti prostřednictvím systému Steam. Rozhodli jsme
se ji trochu proklepnout a tento článek přináší naše dojmy, o něž bychom
se s vámi rádi podělili. Hned na úvod musím zdůraznit, že poslední masově
hraná verze je stále „stará“ 1.5, kterou jako jedinou můžete volně stáhnout
z internetu. Lednová verze 1.6 i nynější 1.6B jsou pouze další vývojové
fáze Counter-Striku, dostupné pouze přes systém Steam, což s sebou nese
i některá další omezení, o nichž bude dále řeč. Verzi 1.6 a vyšší tedy
považujte za jakési bety, které byly uvolněny za účelem testování.
V článku se nevrhneme rovnou na přínosy poslední verze, ale vezmeme to
trochu oklikou přes systém Steam a připomenutí některých změn ve verzi
předchozí. Ještě bych chtěl do úvodu nacpat zprávičku, že v dnešních dnech
slaví Counter-Strike své čtvrté narozeniny, k čemuž mu (trochu opožděně)
blahopřejem. Já osobně mu přeji, aby se dále ubíral progamingovým směrem
a odolal trendům obratu k masovosti. No a už by se taky moh konečně dočkat
svého sourozence Condition Zero.
• Výhody a nevýhodu
systému Steam
Systém Steam je produkt firmy Valve primárně určený k online distribuci
softwaru. Teoretickým příkladem budiž třeba Half-Life
2, který si budete moci koupit buď jako krabici v obchodě, anebo jej
zaplatit prostřednictvím internetu a ihned po provedení transakce stáhnout
na svůj počítač. Obě varianty mají svá pro a proti a můžete si vybrat,
která je pro vás výhodnější.



Výhoda nákupu přes Steam může být třeba nižší cena, kdy neplatíte výrobu, krabici, média, tištěný manuál, obchodní rabaty apod. Další výhodou je dostupnost ihned po vydání titulu, čímž získáte někdy až několikatýdenní náskok před ostatními. Navíc nakoupíte přímo od klávesnice počítače, bez potřeby někam chodit zboží shánět nebo čekat než se dostane do ČR. Jako nevýhodu můžeme v našich zeměpisných šířkách brát třeba nutnost vlastnit linku, která stažení takového objemu dat snese. Kvalita linky a šířka pásma je vyžadována i na straně poskytovatele Steamu, což byl zatím vždycky důvod, kvůli němuž pokaždé záhy po spuštění testovacího provozu došlo k havárii díky totálnímu přehlcení linek (info).
Valve si od Steamu slibují i další funkce jako anticheatovou ochranu, evidenci hráčů, automatické updaty, kontakt s online přáteli a jejich vyhledávání na herních serverech atd. Tohle vše je ale ve fázi vývoje, a tak si budeme muset ještě počkat, než se celý projekt rozjede naplno. Jak dlouho čekání ještě potrvá je ve hvězdách a kdo zná Valve, ví, že to s jejich termíny bývá hodně ošemetné a věřit lze jen tomu, co se už skutečně stalo. Pro nás je nyní aktuální fakt, že Counter-Strike 1.6B si pořídit můžeme, ale bude potřeba nejprve systém Steam nainstalovat, vytvořit si v něm uživatelský účet a pak si hru ve speciálním formátu stáhnout. Specialitou takto stražené hry je její datová podoba, která vám umožní hraní zase jen po připojení na Steam. Jinými slovy - pro hraní CS 1.6B potřebujete být stále připojeni k internetu, což nepotěší ty, kteří by rádi zkusili hru offline, anebo třeba na vlastní LAN party.
• Jak zprovoznit Counter-Strike v1.6B

V každém případě je výsledkem nezávislá instalace Counter-Striku, takže v případě, že máte jinou verzi hry už nainstalovanou z dřívějška, zůstane beze změny a můžete hrát jak novou betu, tak „ostrou“ verzi. Pouze v případě zájmu o betu jste nuceni nejprve spustit Steam, nechat jej připojit k ověřovacím serverům a pak z tohoto prostředí spustit hru, a to i v případě, že chcete hrát proti botům jen na vlastním počítači. Ještě snad bude dobré zmínit, že pokud používáte vlastní konfigurační soubory, bude třeba je umístit do složky Steam/SteamCache/vas@email/Counter-Strike/cstrike. Máte-li konfigurační soubory nastavené s parametrem Read-Only (což je v případě CS rozumné), dejte si pozor - když budete chtít otevřít nabídku Options, hra vám pak vždy sletí. Proto je v takovém případě potřeba nejprve konfigurační soubory zazálohovat a parametr Read-Only zrušit.



• Změny od CS 1.5 - Airstrip mapa
Novinek a změn oproti poslední oficiální verzi 1.5 najdete poměrně dost, i když jde v řadě případů o kosmetiku. Myslím, že neuškodí zmínit i některé úpravy, s nimiž přišla betaverze 1.6 a poté vypíchnout to nejdůležitější z posledního updatu. K tomu podstatnému patří poměrně komplikovaná nová mapa de_airstrip, od níž se očekávalo velké oživení v již hodně ohrané hrstce oficiálních map. Poslední přírůstky v podobě Chateau a Piranesi se neprosadily a od tvůrce dnes už legendárního Aztecu a Inferna se čekal po dlouhé době konečně zase hratelný kousek. Bohužel, mapa nebyla hráči přijata s nadšením vzhledem k nevyváženosti, díky níž se hraje prakticky na jedinou pokládku.

• Kosmetické úpravy starších map
Mírné úpravy se týkají i dvou starších map z téže dílny, konkrétně Aztecu a Inferna. Aztec doznal spousty menších předělávek, z nichž některé budou mít vliv i na jeho hratelnost. Jednak je to podstatně přetvořený prkenný most se sem tam chybějícím zábradlím, což ve výsledku ovlivňuje vertikální průhled skrz a umožňuje snazší pád dolů. Zmizely blesky, na které si hráči s pomalejšími stroji stěžovali, ale byly nahrazeny nepřetržitým deštěm, který bude jejich stroje zatěžovat možná méně, zato kontinuálně. Netuším, proč přibyly na startu teroristů výkopy s kostrou - vypadá to, že autor mapy měl potřebu změnit něco za každou cenu, případně se snažil teororisty trochu pozdržet jejich oběhnutím.
Zmizela kemperská bedna poblíž startu teroristů, což je celkem rozumný tah. Upravena byla i geometrie řady průchodů (což většinou i účelně mění taktické možnosti) a poněkud se přeskupily kamenné kvádry v rohu velkého náměstí. Podstatně se změnil i vzhled plácku pod startem CT, kde (asi vlivem neustálého deště? :) vyrostla tráva a jakési kapradí. Sem se také přesunula většina spawn-pointů, takže CT teď startují blíže k mostu. Osobně mi přijde, že většina úprav se zaměřuje na další zvýhodnění CT, což v mapě, která je sama o sobě nakloněná spíše jim, je docela nečekaný tah. Došlo i k odstranění úzkého průzoru mezi kvádry v místnosti, kde T přistupují k mostu, kteří tak už nemohou tímto způsobem „cheatovat“.



Obě pokládky jsou nyní jasně označeny bukvou na stěně a tak je jednoznačně dáno jejich pojmenování. Nový Aztec si můžete prohlédnout i na našem videu, které opět obsahuje minutový průchod mapou. Oproti kdysi zveřejněné betě, kterou jsme kdysi nabízeli i k downloadu, se vrátily vstupní dveře od startu CT na velké náměstí (k pokládce A) do původní polohy, což je určitě také dobře, jinak by byli CT v ještě větší výhodě.
• Přebarvené Inferno
Změn doznala i další známá a hrávaná mapa - Inferno. V jejím případě došlo hlavně k totálnímu přeskinování, takže známé prostory nyní poznáte jen díky geometrii. Mapa tak dostala úplně jiný ráz a na screenshotech byste ji asi nepoznali. I z tohoto důvodu jsme pro vás připravili ještě jednu videoukázku, která vás provede starými lokacemi v jejich novém kabátě. I v Infernu se ale sem tam mírně měnila geometrie, čehož si všimnete, až budete mapu sami hrát. Pokud byste chtěli navštívít stránky autora všech tří zmíněných map (je krom jiného podepsaný i pod trochu opomíjeným Vertigem), podívejte se sem.
• Ochranný štít

Štít není všespasitelný a stoprocentně zachytí jen střely z lehčích zbraní. Další omezení vyplývající z používání štítu je nemožnost si s sebou vzít jakoukoli primární zbraň. Vždy můžete nést a používat buď štít, anebo primární zbraň. V okamžiku, kdy primární zbraň kupujete anebo ji chcete zvednout ze země, je potřeba štít odhodit. Cena štítu je $1000, takže si jej nelze pořídit do "pistolkového" kola.
• Nová výzbroj
Ze „starších“ novinek připomenu ještě dvě zcela nové zbraně - teroristický Galil (obrázek) a policejní Famas. Obě patří do skupiny levných automatů, kde se pokouší konkurovat dnes používaným klasikám AK-47 a M4A1. V podstatě jde o velmi podobné zbraně, jejichž deviza je v podstatně nižší ceně. Teroristé si mohou Galil pořídit za rovné $2000 (čili oproti Kalashnikovu ušetří pětistovku), policejní FAMAS je za $2250, čili o 850 dolarů méně než je cena M4A1. Galil má zásobník na úctyhodných 35 nábojů, Famas o deset méně, ale zase dovoluje přepínat do režimu poloautomatiky anebo krátkých dávek.



Co určitě nepotěší, je přejmenování všech zbraní z reálných názvů na jména smyšlená, takže takový Kalach už nenajdete pod označením AK-47, ale CV-47, Desert Eagle je nyní Night Hawk a podobně zpitvořené jsou i všechny zbraně ostatní.
• Ohlédnutí za PodBotem
Zdaleka největší novinkou poslední betaverze 1.6B je zakomponování počítačem ovládaných hráčů. Counter-Strike se tak ke svým čtvrtým narozeninám dočkal oficiálního rozšíření pro hru offline, případně pro přidání AI hráčů i do hry po internetu. Až doposud byla tato stránka řešena externě pomocí botů vyvíjených nadšenci z amatérské veřejnosti, jejichž kvality často nezaručovaly příliš hratelný zážitek. Za nejlepšího neoficiálního bota je dodnes považován PodBot, jehož historie je taky docela zajímavá. Autorem je člověk přezdívaný Count Floyd, kterému se před pár lety podařilo vytvořit počítačového hráče, který dokázal poměrně schopně nahradit živé protivníky a zpřístupnil tak hru i těm, kdo nejsou vybaveni kvalitní internetovou linkou (více na homepage projektu).

• Oficiální boti magnetem v1.6B
Oficiální bot je dílem externí firmy Turtle Rock Studios, konkrétně zkušeného programátora jménem Michael S. Booth. Jeho firma se specializuje na externí výpomoc při tvorbě a designu her, speciálních efektů, implementaci umělé inteligence apod. Po otestování se bot už ve své první verzi jeví velice schopně a zvládá řadu podstatných úkonů, které dosud byly achillovou patou všech jeho předchůdců. Předně jde o využívání celé mapy a všech jejích cest. Dosud byl problém všech botů v jejich navigačním systému, z velké části závislém na struktuře mapy, kde měli boti vždy tendenci tíhnout k nejkratší cestě na pokládku či k rukojmím. Tím pádem byla v řadě map hra stereotypní a ve většině kol se hrálo na jedinou metu a prakticky neexistovalo řešení, jak tomu pomoci.



Navigace byla tedy první věc, na kterou jsem se u testování oficiálního bota zaměřil a musím konstatovat, že boti využívají všech možností, jimiž mapa disponuje a běhají po cestách, po nichž byste se pohybovali i vy. Nejen, že se vydávají k oběma pokládkám, ale používají i různé alternativní trasy. To platí jak u map s bombovými pokládkami, tak i v módu pro osvobozování rukojmích. Boti zvládají i assault, zastoupený dnes již jedinou, pro mě osobně ale kultovní mapou Oilrig. Bohužel jejich podpora pro tento herní režim je zatím v plenkách, nicméně s autorem jsme na toto téma docela rozvláčně podebatovali a dozvěděl jsem se, že se hodlá podpoře assaultu hodně věnovat, i když se v úvodu musel zaměřit předevšm na nejhranější mody CS a DE.
• Hra s boty v týmu
Dalším velkým plusem nových botů je jejich týmová spolupráce. Boti se nejen dorozumívají pomocí zabudovaných hlášek (kterými je můžete ovládat i vy), ale chovají se jako tým i v řadě klasických situací. Teroristé se většinou drží pohromadě s tím, kdo nese bombu, při položení si hráči šikovně obsadí lokaci a hlídají z různých míst přístupové cesty. Pokud naopak policajt najde pohozenou bombu, okamžitě o tom informuje spoluhráče, kteří se k ní seběhnou a hlídají její okolí. Spatří-li hráč nepřítele, ihned o tom obeznámí ostatní. Práce v týmu je opravdu dobrá a na botech hodnotím i úsudek, který si dokážou z aktuálně nastolené situace odvodit a podle toho se chovat. Bot běžící na pokládku si často nejprve obhlídne její okolí, zda tam není schovaný nepřítel. Je-li už pozdě na zneškodnění bomby, bot raději uteče, než by se nechal zbytečně zabít.

• Nadějný základ do budoucna
Samozřejmě se najde ještě řada dílčích věcí, které zaslouží vylepšit. I přes některé nedostatky (třeba používání žebříků nebo dost zmatené házení granátů) se zpracování bota jeví velice nadějně a způsob, jakým je zpracována jeho inteligence a navigace dává tušit, že se dokázal zbavit dětských nemocí, jimiž jeho předchůdci nevyléčitelně trpěli. Za zmínku stojí možnost nastavit botům čtyři úrovně obtížnosti, případně klanový tag před jméno plus případné omezení, který druh zbraní smí boti používat (takže uděláte třeba hru pouze na pistole a sniperky, což se hodí pro tréninky).
Boty lze do hry přidat jak při vytváření hry, tak je samozřejmě můžete (zatím jen přes konzoli) do hry přidávat/odebírat dodatečně. Pátráte-li po příkazech, kterými lze boty nastavovat, odkážu vás do diskusního fóra, kde najdete všechno pěkně vypsané. Můžete tam rovněž přidat své postřehy z hraní s boty, bugy kterých jste si všimli, případně i vlastní tipy, které autorovi poslouží pro další ladění příštích verzí.



další obrázky z této hry naleznete zde
• Další novinky v CS
Nakonec shrnu to, co považuji oproti verzi 1.5 za nejdůležitější změny, ať už přibyly v betě předchozí anebo až v té poslední. Změn si všimnete třeba na scoreboardu, odkud zmizela zelená barva označující VIP či hráče nesoucího bombu. Proč, to netuším, naopak mi tato indikace přišla jako to lepší, co do hry Valve v poslední době implementovalo. Při hře rovněž nevidíte, kolik zbývá soupeři živých hráčů, zobrazují se jen padlí z vlastního týmu. Scoreboard doznal ještě jedné změny, a to jakéhosi optického zhuštění v případě, že je na serveru velký počet hráčů. Doteď se to řešilo nutností scrollovat seznamem delším než obrazovka, nyní se řádkování zhustí. Konzole má nyní podobu dialogového okna, k jehož praktickým výhodám patří možnost procházet historií příkazů. Konzole vám rovněž interaktivně nabízí možné příkazy podle toho, co do ní aktuálně píšete (bohužel se už ale nedozvíte možné proměnné).
K drobným vylepšením patří i možnost používat v MOTD na serveru jednoduchý HTML kód, takže lze do zprávy zahrnout třeba klikací odkaz. Text různých menu (nákup, radiové hlášky) se nyní přizpůsobuje aktuálnímu rozlišení. Server browser jde aktualizovat klávesou F5. Aktivovaná bomba na radaru bliká, což pomůže v případě, že vám tato skutečnost unikla. Přibyl i nějaký ten bug, například v režimu spectatora se občas chovají některé parametry jeho nastavení trochu podivně.
• Závěr
